Mr n Mrs Najib

Mr n  Mrs Najib

Jumaat, 31 Disember 2010

Majlis Cukul jambul dan akikah ZaRa

Adek tidur sebelom stat majlis...

 Tido lagi....tidor la syg...
 bestnye tido dlm buai...tak penah rase buai..
 bahan-bahan majlis
 baby is sleeping...
 dah bgn....peli tgk ramai org mungkin
 Tidor balik sejuk...di pale
 mama dodoikan..
duk ngan wan angah yer

kad papa buat tuk adek

 gelak ketawa same papa
Gelihati....ade bnyak gambar lagi nt mama upload pelan2 yer adek

Telatah...ZaRa

 adek ngan dress polka dot purple and pink...mama suke dress nih tapi mama tak muat dan tak cumils untuk pakai..dress nih...adek blehla...dis is mama feveret colour...mama pun suke dark brown...black..and white..mama sebok sayang tak bnyk baju dapat mama bli...tapi adek jgn bimbang sayang mama kumpul duit tuk adek yer sayang mommy luv u very much
 waktu nih mg mommy tak leh tahan...macam2 memek adek buat papa plak tunggang terbalik snap spontan adek..tak payah suruh suke depan kamera...atok pun geleng kepale tgk telatah cucu nye
 Ya Allah..adek mcm mommy ajar minum..
 papa bwk kite jalan2...bukan coping yer syg..
 swim time....in 2 month
beloved family..muahhh

family peknic

sambut mak usu from bahrin

my family day....

my beloved hubby and pincess..mommy luv u..

ops jalan lagi hehe

Thanks for all...

Harap maaf kepada follower saya, terima kasih atas kesudian anda semua, blog ni tak seberape...saya baru blaja...seronok tapi kene ade mase...saya memang seorang yg sangat sebok...bile balik keje dah penat so bukan kate internet, facebook pon tak bukan inikan blog...saya akan cube untuk mengemas kini blog insyaAllah....kerje seperti saya ini, sepatut dan sewajarnye adelah sesuai untujk lelaji...kerane dia melibatkan kerje lewat mase terutama musim tender akulah kelawar yg berjage waktu malam.......yelah private kan aku di kerah kalau nk dapat gaji yg lumayan...penat memang penat..tapi aku buat ni semua ade sebab dan matlamat...hari ni aku susah aku terima...aku selalu ingat pesan ayah...bukan senang untuk merase kesenangan....walaupun skang aku kuli...dari sinilah aku menimba ilmu kumpul pengalaman secukupnya buat bekalan...untuk buat company FIRM aku sendiri....Amin...insyaAllah...aku pernah tolak tawaran kerajaan tuk jadi pensyarah..rase mcm rugi..tetapi bile tgk pengalam kenkawan yg berkhidmat kerajaan terlalu senang dalam bnyk pekare..soal gaji bonus kerajaan mg power...soal keje aku rase dieorang tak sehebat mane..aku jadi risau khuathir relax sangat takut ape yg aku blaja tak dapat praktikkan...bak kate kawan aku...best gile tetapi cukup 2 taun aku mcm nih confirm lupe ape yg aku blaja.....OH OMG..aku tak nk...kalau boleh aku nk halalkan setiap sen gaji aku tuh........tu aku punya pandangan, setiap org punye pandangan dan minat yg berbeza...tetapi aku tetap mendoakan yg elok pada setiap kengkawan aku Amin...(all follower)

Selasa, 7 Disember 2010

Lirik

Lirik Kebahagiaan Dalam Perpisahan – Shahir AF8

Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang
Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta kasih


Chorus

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur
Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan
Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti

Ulang Chorus

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan
Kebahagiaan dalam perpisahan


Lirik For The Rest Of My Life – Maher Zain

I praise Allah for sending me you my love
You’ve found your home and sail with me
And I’m here with you
Now let me let you know
You’ve opened my heart

I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
And there’s a couple of words I want to say

For the rest of my life
I’ll be with you
I’ll stay by your side
Honest and true
Till the end of my time
I’ll be loving you
Loving you

For the rest of my life
Through days and nights
I’ll thank Allah
For opening my eyes
Now and forever I
I’ll be there for you
I know it deep in my heart

I feel so blessed when I think of you
And I asked Allah to bless all we do
You’re my wife and my friend and my strength
And I pray we’re together in Jannah

All I know I found myself
I feel so strong
Yes every thing was changed when you came along
And there’s a couple of words I want to say

For the rest of my life
I’ll be with you
I’ll stay by your side
Honest and true
Till the end of my time
I’ll be loving you
Loving you

For the rest of my life
Through days and nights
I’ll thank Allah
For open my eyes
Now and forever I
I’ll be there for you
I know it deep in my heart

Now that you’re here
In front of me
I strongly feel love
And I have no doubt
I’m singing it loud
That I will love you eternally

For the rest of my life
I’ll be with you
I’ll stay by your side
Honest and true
Till the end of my time
I’ll be loving you
Loving you

For the rest of my life
Through days and nights
I’ll thank Allah
For open my eyes
Now and forever I
I’ll be there for you
I know it deep in my heart

Isnin, 6 Disember 2010

Zikir Kekal Cantik...Amin InsyaAllah

Untuk sentiasa kelihatan cantik menawan berseri, awet muda luaran dan dalaman, amalkan membaca zikir dengan cara seperti berikut :

* Baca ” Ya Badiyah ” 1 x
* Baca ” Ya Nur ” 1x
* Baca ” Ya Hadi ” 1 x
* Baca ” Ya Allah ” 3x


Amalkan membaca zikir ini dan tiup ke tapak tangan dan kemudiannya sapu ke muka kita setiap hari.

2. Amalkan membaca ayat2 seperti berikut ;

* Baca ayat ke 35, 36, 37 dan 38 dari surah al-Waqiah pada tiap selepas solat subuh.
* Selepas baya ayat2 ini, hembuskan pada air dan kemudian minum air tersebut.

*Kaedah ini adalah untuk rawatan dalaman supaya kelihatan cantik muda dan bertenaga luaran dan dalaman.

Kelas andaman

Untuk sertai kelas solekan anjuran Nurin Makeover Studio sila :
Daftar segera!! jangan lepaskan peluang. Yuran sangat berpatutan.
Cara pembayaran:
Pendaftaran : RM100 bankin kepada
Maybank : Nurin Makeover Studio 5051 7610 5629
Setelah membuat bayaran pendaftaran, sila maklumkan pada Nurin melalui SMS or email :
Nama penuh, Hp No, IC No dan tarikh yang ingin anda sertai.

Lokasi : Nurin Makeover Studio.
20-1-1 Jalan Megan Setapak 1,
Taman Megan, Sri Rampai,
Wangsa Maju,
53300 Kuala Lumpur

http://nurinmakeover.fotopages.com/

Ahad, 5 Disember 2010

Lagenda...

Aku ingin berkongsi pelbagai kisah yang pernah aku temui..memang banyak perkara telah aku lihat, tetapi yg ini adalah kisah yg paling menghiris hati aku..tidak perlu aku memberitahu nama dan siape cukuplah kisah nye menjadi teladan buat kita...

Rabu, 17 November 2010

PETUA untuk bayi

 HILANG KERAK DI KEPALA BAYI

Ambil segenggam kelapa parut yang dicampurkan dengan dua atau tiga ketul garam kasar. Masukkan ke dalam kain perca dan ikat kemas. Ramas sedikit sehingga keluar santan. Setelah itu sapulah di atas kepala bayi dan biarkan seketika. Bukan sahaja kerak akan hilang tetapi rambut bayi akan lebat dan hitam.

Bersalin Mudah & Bayi Sihat dengan Salindah

Bagi wanita, kehamilan atau mengandung adalah suatu pengalaman yang tidak sama dengan pengalaman-pengalaman lain yang pernah dilalui, terutamanya wanita yang mengandung untuk kali pertama. Ada yang tersangat gembira dengan berita kehamilan itu dan ada pula yang menjadi bimbang dan cemas terutamanya bila menjelang waktu-waktu hampir melahirkan anak. Ini berlaku kerana mungkin bakal ibu ini pernah mendengar pelbagai khabar bagaimana susahnya untuk melahirkan anak.
Setelah menyedari masalah yang dihadapi kaum wanita semasa mengandung, Prof. Dr. Azizan bin Hj. Ismail telah mengkaji secara mendalammengenai kehamilan dari semua aspek dan kemudian berusaha menghasilkan suatu rencana makanan jagaan rawatan ibu dan anak yang dikandung. Dengan adanya rencana makanan ini, maka kaum wanita dapata melalui zaman kehamilan dan dapat melahirkan anak dengan aman tenteram, jauh daripada rasa takut, cemas dan bimbang, terhindar daripada aneka rupa masalah waktu mengandung, semasa bersalin dan selepas bersalin. Dengan itu mengandung dan bersalin akan menjadi suatu pengalaman yang dapat dinikmati. Rencana makanan jagaan dan rawatan kehamilan ini telah banyak berbakti kepada kaum ibu, dan telah mendapat sanjungan di kalangan ibu dan para doktor, bukan hanya dari dalam Malaysia malah juga oleh mereka dari luar negara. Prof. Dr. Azizan menamakan rencana jagaan dan rawatan kehamilan ini sebagai SALINDAH. READ MORE..

Lebatkan Rambut Bayi

Untuk melebatkan rambut bayi, ambil daun rambutan jantan yang tidak berbuah atau daunnya yang berwarna merah. Campurkan daun bersama air dan embunkan semalaman. Keesokan harinya sapukan air tersebut pada kepala bayi. Jika diamalkan hasilnya pasti memuaskan.

Kulit Bayi Sentiasa Halus

Sejak dari bayi lagi sapukan bedak sejukdiseluruh tubuh bayi sebelum memandikannya. Selepas 15 minit, mandikan bayi seperti biasa. Jika dilakukan setiap hari, kulit bayi akan sentiasa lembut dan halus. Malah bayi tidak mudah mendapat ruam.
Oleh, Doili Lugas, Tamparuli Sabah.

Melentikkan Bulu Mata Bayi

Untuk melentikkan bulu mata bayi, setiap kali selepas menyusukan bayi anda, sapukan susu ibu ke bulu matanya. Anda akan dapati bulu mata bayi anda akan menjadi bertambah lebat, lentik dan cantik.

Mencantikkan Kulit Janin

Amalkan meminum air kelapa sewaktu mengandung agar anak yang bakal lahir nanti mempunyai kulit yang putih dan halus serta terhindar dari mendapat ruam lampin.

Ubat Kudis Api

Ambil beberapa urat akar tuba, tumbuk sehingga lumat. Kemudian campurkan sedikit dengan santan kelapa. Sapukan pada kudis, teruskan amalan ini hingga kudis menjadi hitam. Selamat mencuba.
Oleh, Rohamiza Robi, Rawang Selangor

Menghilang Batuk Pada Bayi

Anak yang sihat menjadi idaman setiap ibu bapa. Jika anak anda mengalami batuk berkahak dan selsema, pasti anda tidak dapat tidur lena. Amalkan petua ini. Ramaskan daun kaduk yang dicampur sedikit kapur sirih dan air. Kemudian, lumurkannya di atas dada dan perut bayi anda. InsyaAllah kahak tersebut akan keluar bersama najisnya.
Oleh, Izlia, Jalan Raja Laut.

Kelebihan Tepung sagu

  Kebanyakan bayi biasa mengalami melecet di celah kelangkang, pelipat kaki atau bahagian tubuh lain. Hal ini mungkin diakibatkan oleh pemakaian lampin pakai buang yang tidak sesuai dengan kulit bayi. Untuk mengatasi masalah ini, anda bolehlah mencuba petua ini. Apabila dia mengalami kemerah-merahan di bahagian-bahagian tertentu, apa yang perlu anda lakukan ialah menyapu sedikit tepung sagu di tempat yang bermasalah. Anggaplan seperti anda menyapu bedak pada kulit bayi.

Merangsang Kepintaran Bayi

Pakar perkembangan bayi percaya tahun pertama kehidupan bayi tempoh utama berlakunya proses pembelajaran. Tidak perlu muzik klasik, alat pembelajaran bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik baginya ialah individu di sekeliling si kecil itu.
Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama antara interaksi harian yang lebih penting. Namun, kadangkala memang sukar memikirkan cara baru merangsang anak kecil (terutama sekali apabila si ibu atau bapa tidak tidur malam kerana meredakan tangisannya).

Berikut antara aktiviti menarik (berdasarkan sains) yang disarankan:
1. Bertentang mata. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah pada awal usia malah setiap kali dia merenung individu di hadapannya, dia sedang membina memorinya.
2. Bercakap-cakap dengannya. Walaupun reaksi yang di berikan rupa keliru dan hairan, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. La ma-kelamaan, dia akan dapat menangkap rentak perbualan dan mengisi ruang kosong yang dibiarkan senyap itu.
3. Jika boleh, beri susu badan dan lakukan selama mana yang anda boleh. Berdasarkan fakta, kanak-kanak yang diberi susu badan mempunyai tahap kecerdasan tinggi.
Tambahan pula, susuan badan dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.
4. Jelirkan lidah. Kajian menunjukkan bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah pada awal usia.
5. Hasilkan buku binatang. Sekiranya melawat taman haiwan atau zoo, ambillah gambar haiwan kesukaannya untuk di jadikan album.
Kemudian, baca buku itu bersama si kecil sambil me namakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi dan cerita haiwan.
6. Geletek si bayi pada keseluruhan tubuhnya. Ketawa langkah pertama dalam perkembangan humor bayi. Per mainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak menjangka apa yang bakal berlaku.
7. Tunjukkan perbezaan. Pegang dua keping gambar be berapa meter dari muka si kecil. Gambar itu seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin satu ada pokok dan satu lagi tiada).
Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dan pembacaan apabila dia besar kelak.
8. Berkongsi pandangan. Bawa bayi berjalan-jalan dan beritahu semua perkara yang dilihat padanya. Cara itu boleh menyediakan bayi dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.
9. Nyanyikan lagu untuknya. Kajian menunjukkan mempelajari ritma muzik ada kaitan dengan pembelajaran ma tematik.
10. Gunakan masa menukar lampin sepenuhnya. Gunakan waktu itu untuk mengajar bahagian badan atau pakaian.
11. Beri kata kunci. Jika anda berkata; “Ibu nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, si kecil itu diajar sebab dan akibat sesuatu perkara.
12. Beri kejutan. Sesekali, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan sambil melihat reaksinya.
13. Sediakan banyak tisu. Jika bayi suka bermain dengan tisu, biarkan. Dengan hanya beberapa sen, ia boleh dijadikan alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil pada bawah tisu dan biarkan dia mencari.
14. Baca buku berulang kali. Saintis mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan serta mem bantunya mempelajari bahasa.
15. Main sorok-sorok yang boleh membuatkannya ketawa. Bayi belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.
16. Main dengan warna. Pilih satu warna dan suruh si bayi cari objek lain yang sama warna sewaktu berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh dia memilih warna untuk anda pula mencarinya.
17. Biarkan dia bermain dengan makanannya. Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur berbeza termasuk kacang pis dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.
18. Jangan lupa rehat. Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk atas lantai bersama bayi tanpa muzik, cahaya terang serta mainan. Biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.

Selasa, 9 November 2010

Suami & Isteri Bahagia

30 Luahan Perasaan Suami.

1."isteriku, Iktitraflah kelakianku"

2."Isteriku,Jagalah Rumahku"

3."Isteriku, Janganlah Leteri aku"

4."Isteriku, Fahamilah Perasaanku"

5."Isteriku, Berbincanglah dengan ku"

6."Isteriku, Hiasilah Dirimu"

7."Isteriku, Berlemah Lembutlah terhadapku"

8."Isteriku,Hargailah pemberianku"

9."Isteriku, Janganlah Pilih Kasih Terhadap Anak-anak"

10."Isteriku, Jagalah Makan Minumku"

11."Isteriku,Jagalah pakaianku"

12."Isteriku , Didiklah Anak-Anakku"

13."Isteriku, Raikan Keluargaku"

14."Isteriku, Sembunyikanlah Kepintaran & Kelebihanmu"

15."Isteriku, Janganlah Membuang Masamu"

16."Isteriku, Janganlah Banyak Kerenah"

17."Isteriku, Patuhlah Kepadaku"

18."Isteriku, Janganlah Cemburu Buta"

19."Isteriku, Tunjukanlah sifat sabarmu"

20."Isteriku ,Iktiraflah Kepimpinanku"

21." Isteriku, Bantulah Kejayaan ku."

22"Isteriku,"Jadikan Anak2ku Insan Berakhlak mulia"

23."Isteriku, Permudahlan Penglibatan Sosial ku"

24."Isteriku, Janganlah Boros"

25."Isteriku, Hargailah Kejayaanku"

26"Isteriku,Galakkanlah Hobiku"

27."Isteriku, Suburkanlah Pembangunan Intelek ku"

28."Isteriku,Berjimat Cermatlah"

29."Isteriku, Berterus-terang dan Berkomunikasilah Denganku"

30."Isteriku, Janganlah Terlalu Mengawalku."


Keluhan Isteri Terhadap Suami

1. suamiku...bimbinglah keluargamu...

2. suamiku...janganler rileks aje...tolonglah sikit !!!

3. suamiku...jagalah matamu...

4. suamiku...jangan abaikan rumahtanggamu

5. suamiku...jangan balik kerja lambat sangat

6. suamiku...dengarlah rintihan hatiku....

7. suamiku...bertutur dengan lembutlah nganku...jangan main hentam kromo aje!!!

8. suamiku...setialah pada keluargamu....JANGAN CARI YANG LAIN!!!!

9. suamiku...bersabarlah dengan kerenah anak-anakmu !!!

10.suamiku...ciumlah pipiku @ dahiku sebelum pergi kerja

11.suamiku...makan dan minumlah hidangan dari air tanganku. Jangan jeling aje dan nak komen aje.

12.suamiku...pujilah diriku dan jangan bandingkan diriku dengan orang lain!!!!

Faedah Memeluk Isteri

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.
Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.


“Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

“Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit’ di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. 
 Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w. Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

“Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.
“Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah.


Khamis, 14 Oktober 2010

Comelnye Headband ni....

Mama teringin nak beli dan pakaikan zara..headband ni...tp mama masih lom jupe..untuk majlis kawen uncle apis....uncle apis theme...silver night....sayang..ma akan cube carik...kalau takdek..kite pakai ajer ape yg ade yer adek..mane nk carik lagi nih....merate mama pegi...carik...kan best datang terus kat sni...hihi

Selasa, 12 Oktober 2010

Doa Pelembut Hati..

Doa Pelembut Hati
Doa asas yang digunakan untuk melembutkan hati seseorang ada kaitannya dengan peristiwa sejarah Sayyidina Umar, iaitu ayat yang dirampas oleh Sayyidina Umar daripada adiknya. Bila ayat ini dibaca, hatinya terus menjadi lembut lalu memeluk Islam (Ayat tersebut adalah ayat 1-5 surah Taha)
Di antara bahan-bahan ciptaan Allah yang paling keras di dunia ini ialah besi tetapi dapat dielmbutkan oleh Nabi Daud a.s. Doa yang ada kaitannya dengan Nabi Allah Daud inilah yang digunakan sebagai kombinasi dengan doa pelembut hati
Mengikut aturannya, bacalah:

Baca surah Al-Fatihah
الفاتحة
Baca Ayat di Bawah:
لَوْ اَنْزَلْنَا هَـذَا اَلْقُرْآنَ.............الخ 
Baca ayat 1-5 Surah Taha
(di bawah hanya disertakan maksud - baca ayat asalnya tanpa tarjim)
1.  Thaahaa.
2.  Kami tidak menurunkan Al Quran Ini kepadamu agar kamu menjadi susah;
3.  Tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),
4.  Yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang Tinggi.
5.  (yaitu) Tuhan yang Maha Pemurah. yang bersemayam di atas 'Arsy.

Kemudian baca doa pelembut hati di bawah
 
اَللَّّهُمَّ لَيِّنْ لِيْ قَلْبَهُ لَيِّنْتَ لِدَاْوُدَ الْحَدِيدْ 
"Ya Allah, lembutkanlah hatinya sebagaimana Kamu melembutkan Daud (akan) besi"


Kemudian tiupkan ke air
Doa di atas boleh digunakan untuk semua orang yang keras hati, sentiasa melawan dan tidak menurut kata. Ini termasuklah untuk melembutkan diri sendiri. Untuk kegunaan diri sendiri, letakkan tangan kanan di dada iaitu di bahagian hati dan baca doa di atas. Kemudian tarik nafas perlahan-lahan hingga habis dan lepaskan. Untuk kegunaan orang lain, ketika membaca doa, letakkan tangan kanan di dada iaitu di bahagian hati orang yang meminta pertolongan tadi. Bagi orang yang meminta doa pelembut hati melalui wakil, air diberikan untuk diminum. 

* di ruangan ……..letakkan nama orang yang hendak dilembutkan hati / diri sendiri



Sumber : Sebahagian daripada RAWATAN PESAKIT MENURUT AL-QURAN DAN AS-SUNNAH, Dr Amran Kasimin, Prof Dr. Haron Din

Doa untuk Suami

Doa untuk suami dari isteri Solehah

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim


Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat


Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada


terbatas


Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal


Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan


Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista


Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu


Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan


Ya Allah


Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash


Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus


bersamanya


Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan


membimbing tanganku dititianMu


Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala


perbuatannya


Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di


Jannah Mu


Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan


segala perintahnya


Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di


DuniaMu


Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari


menyakiti perasaannya


Sekiranya...


suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka


Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah


dan ragamnya


Tetapi Ya Allah...


Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku


seorang


Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku


harungi segala dugaan Mu


Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..


Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..


Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang


melalaikan..


Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan


keadaanya


Sekiranya suami ku menyintai kesesatan


Kau pandulah aku untuk menarik dirinya


keluar dari terus terlena


Ya Allah...


Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku


Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan


ketelanjuranku


Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..


Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai


2


Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai


isteri..


Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu


Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku


petunjuk kearah rahmat Mu


Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..


Aku buta tanpa bimbinganMu..


Aku cacat tanpa hidayahMu..


Aku hina tanpa RahmatMu..


Ya Allah


Kuatkan hati dan semangatku


Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu


Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami


Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu


Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha


Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan


Kerana aku pasrah dengan dugaanMu


Kerana aku sedar hinanya aku


Kerana aku insan lemah yang kerap keliru


Kerana aku leka dengan keindahan duniamu


Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu


Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu


Ya Allah Ya Tuhanku...


Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati


Isteri yang dikasihi


Isteri yang soleha


Isteri yang sentiasa dihati


Amin, amin Ya Rabbal Allamin..

Doa Didik Anak

Doa Didik Anak - Presentation Transcript

  1. دعاءمنديديق أنق DOA Doa pelajar doa
  2. WAKTU YANG BAIK DAN MUSTAJAB UNTUK MENDIDIK ANAK
  3. 1. WAKTU ANAK SEBELUM TIDUR (LEBIH KURANG 10 MINIT SEBELUM TIDUR)
    • Baca Fatihah (1 kali)
    • Baca Ayat Kursi (1 kali)
    • Baca Surah al-Insyirah (1 kali)
    • Baca Surah Toha 1-5 (1 kali) ayat
    • Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar
    • rajin solat dan lain-lain.
    2. WAKTU ANAK SEDANG TIDUR (Baca ayat-ayat di atas kemudian buat seperti di atas.)
  4. 3. WAKTU ANAK BANGUN TIDUR 4. WAKTU ANAK SELEPAS MANDI 5. WAKTU ANAK SELEPAS SOLAT 6. WAKTU ANAK SELEPAS MEMBACA AL-QURAN ** Kalau anak yang berjauhan seperti tinggal di asrama. a) Baca ayat-ayat di atas kemudian bayangkan wajah anak sebaik-baiknya di waktu anak sedang tidur. b) Bacalah doa untuk anak dan berilah nasihat dari jauh Insya Allah sampai. c) Sebaik-baiknya selepas solat tahjud, hajat dan taubat. 7. WAKTU ANAK SELEPAS RIYADAH
  5. *** ANAK YANG TIDAK BALIK KE RUMAH a) Sedekah fatihah kepada Rasul (1 kali) b) Sedekah Fatihah kepada anak binkan kepada ibu. c) Baca surah Yusuf ayat 4. Apabila sampai ayat (LIS SAJIDIN baca 3 kali) … bayangkan wajah anak seru namanya agar balik ke rumah. d) Sebaik-baik buatlah solat-solat sunat di atas.
  6. 1- Taa Haa. 2- Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. 3- Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah 4- (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. 5- Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy.
  7. 4- (Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku".
  8. Doa Pelembut Hati
      • 1.                        سورة طه 1-7 فد اير .
    • 2.                        سورة الإنشرة فد أوبون 2 7 كالي .
  9. Doa Panduan Mendidik Anak 1. Anak sukar dibentuk dan susah mendengar kata . Firman Allah ; Surah As-Syura ayat 19:
  10. Surah al-Insyirah Kemudian baca surah as-Syura : 19 Tiupkan pada ubun-ubun.
  11. 2. Anak liat untuk solat. Surah Ibrahim : 40 Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.
  12.    3. ANAK BERMASALAH Surah al-Ahqaf : 15 ( Bayangkan muka anak sewaktu membacanya )
  13. Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).
  14. 4. Anak Soleh.  Doa Nabi Ibrahim . Ash-Shafaat:100 Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh

Doa Untuk Anak...zArA...

DOA UNTUK DIAMALKAN OLEH SETIAP IBUBAPA
Ya Allah,Ya Tuhan Ku, Jadikan Aku Seorang Ibu Bapa Yang Baik Dan Penyayang
Biarlah Aku Benar-Benar Memahami Anak-Anak Ku,
Mendengar Dengan Tenang Dan Sabar Apa Yang Hendak Mereka Katakan Kepadaku,
Dan Menjawab Semua Soalan Mereka Dengan Jujur Dan Benar Serta Tidak
Berselindung
Disebalik Kejahilan,Jauhkan Aku Dari Mengganggu Mereka Atau Membangkang
Sesuatu
Yang Akan Mengganggu Penumbuhan Sihat Rohani Dan Jasmani Mereka,
Ya Allah,Janganlah Hendaknya Aku Merampas Dari Mereka Peluang Untuk Membuat
Keputusan Sendiri ,Biarlah Aku Menjadi Contoh Bersopan Santun Kepada Mereka
Sebagaimana Aku Inginkan Mereka Bersopan Santun Terhadap Ku,
Janganlah Hendaknya Aku Mentertawakan Kesilapan Mereka,
Memalukan Atau Membodoh-bodohkan Mereka Apabila Mereka Menyakiti Hati Ku
Jauhilah Aku Dari Menghukum Mereka Untuk Memuaskan Hawa Nafsu Ku Atau Untuk
Menunjukkan Kekuatan Ku, Biarlah Aku Sentiasa Ingat Bahawa Anak-Anak Ku Itu
Adalah Kanak-kanak Dan Jauhilah Aku Dari Menimbang Mereka Dengan
Hukuman-Hukuman Dewasa Janganlah Hendaknya Aku Tersilap Mengajar Mereka
Untuk
Melakukan Segala Larangan Mu, Tunjukkanlah JaLan Kepada Ku Setiap Saat Apabila
Aku
Berfikiran Kusut Agar Anak Anak Ku Tidak Menjadi Mangsa Kekusutan Tersebut
Redhailah
Aku, Agar Aku Berfikiran Luas,Supaya Aku Dapat Memberikan Kepada Mereka
Kemudahan Yang Berpatutan, Biarkanlah Aku Bertegas Untuk Menolak Permintaan
Mereka Jika Permintaan Itu Membahayakan Diri Mereka Atau Tidak Memberikan
Munafaat Jadikanlah Aku Dari Golongan Yang Adil Dan Baik Hati Tetapi Tegas
Terhadap
Anak-Anak Ku Layakkan Aku, Ya Allah Untuk Mendapatkan Kasih Sayang Dan Hormat
Dari Mereka Ya Allah,Sesungguhnya Aku Bersyukur Diatas Segala Nikmat MU Terhadap
Ku Selama Ini Perkenankanlah Doa Ku Ini, Ya Allah Amin, Amin Ya Rabal’Alamin

Petua Anak Pintar

Petua atau tip untuk ibu bapa
  • Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.
  • Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.
  • Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.
  • Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran.
Rahsia pemakanan ilmuwan Islam
  1. Madu – Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.
  2. Kismis – Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.
  3. Susu segar - Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri – biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.
  4. Telur – Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli – ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.
  5. Halia - Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
  6. Buah Delima – Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”
Petikan daripada Berita Harian.

63 Petua..bahagia

Tanpa sebuah persefahaman, tidak mungkin istana yang dibina menemui kebahagiaan sebagaimana diharapkan.
Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera. Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.
Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.
Biar berjuta halangan merentangi namun jika tersurat kasih dan sayang dua insan berkenaan, pasti ia menemukan ketulusan yang abadi.
Dalam melayari rumah tangga berdua, pasti banyak onak terpaksa dilalui. Hanya mereka yang kuat, tabah dan mampu mendepani segalanya bakal menjulang kebahagiaan.
Perunding motivasi dan keluarga, Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah memberi 63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga. 

1. Doa yang berterusan.
2. Patuh ajaran agama.
3. Murah dengan pujian.
4. Murah dengan khidmat.
5. Murah dengan belaian kasih sayang.
6. Murah dengan sentuhan.
7. Mencari kebaikan pasangan.
8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.
9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.
10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.
11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.
12. Berfikiran terbuka – boleh tegur menegur.
13. Berani mengambil risiko emosi – tegur/perubahan/ berpisah sementara.
14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.
15. Tolak-ansur.
16. Menghormati dan mengambil kira ‘gerak batin’ (intuition) perempuan.
17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.
18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.
19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.
20. Sanggup berkorban buat pasangan.
21. Menghormati pasangan.
22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.
23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.
24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.
25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.
26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.
27. Meletakkan hak kepada pasangan.
28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.
29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.
30. Mengawal marah. Buat perjanjian.
31. Mencari penyelesaian dalam situasi ‘menang-menang’.
32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.
33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.
34. Memahami peranan ‘pasangan’.
35. Hubungan perasaan sesama pasangan.
36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.
37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.
38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.
39. Tujuh kali puji dan satu teguran.
40. Sebut ‘I love you’ sepanjang masa.
41. Banyakkan bergurau dan bermesra.
42. Sentiasa berterus terang.
43. Beri masa untuk perubahan berlaku – sabar.
44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.
45. Elakkan salah pasangan.
46. Cari titik pertemuan.
47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.
48. Lebih banyak memberi daripada menerima.
49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.
50. Sentiasa bersemangat – bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.
51. Seimbangkan hubungan dari segi:
  • Mental, pendidikan dan ilmu
  • Emosi
  • Fizikal dan ekonomi
  • Sosial
  • Spiritual
52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).
53. Tidak terlalu mengongkong.
54. Tidak bertindak bersendirian.
55. Memberi peluang untuk berbeza:
  • Pendapat atau pandangan
  • Hobi
  • Kegemaran
  • Makanan
  • Cita rasa
  • Warna pilihan dan pelbagai
56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.
57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.
58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).
59. Tidak meminta yang bukan-bukan.
60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.
61. Mencari kelainan dan perubahan positif.
62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.
63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t.

Petua Bahagia.......InsyaAllah

Lazimnya, saya tidak suka berkongsi tips, kerana semua pendapat berbeza..Malah saya sering berkata, untuk menilai satu-satu ceramah itu berasas atau tidak, lihatlah kepada tips. Jika ceramahnya penuh tips, maka ia adalah kosong tidak bermakna.


Tips adalah buah. Manusia memang perlu kepada buah. Tetapi kita lebih membantu jika yang diberi adalah pokok yang menghasilkan buah.


Tips tidak mungkin dapat dilakukan, jika pokok dan akarnya tiada.

PETUA SENYUM UNTUK BAHAGIA

Mahu hidup bahagia, senyum setiap pagi.

Apakah manusia mampu senyum tanpa sebab?


Apakah manusia boleh melemparkan senyuman sejati jika tujuan senyumnya tidak dapat dikenal pasti.


Maka jika seseorang itu benar-benar mahu membahagiakan kehidupan seseorang, bantulah ia agar tersenyum sendiri. Senyum dari hati, yang bukan dibuat-buat tanpa erti.


Tetapi hari ini saya ingin berkongsi petua. Petua yang diajar oleh seorang hamba Allah. Petua ini petua segera, untuk cepat mengecap bahagia.

Namanya “Ingat 2 Lupa 2

INGAT 1

Ingatlah kebaikan orang kepada kita.


Setiap kebaikan yang orang lakukan kepada kita, ingat-ingatkan selalu. Ia menerbitkan rasa betapa bertuahnya diri sering menerima kebaikan itu. Namun dalam banyak-banyak pihak yang memberikan kebaikan, ingatlah kebaikan Pihak yang paling berjasa kepada kita iaitulah ALLAH.

Hitunglah betapa baiknya Allah kepada kita.


Jika setiap hari kita balik bekerja, ada sejambak bunga di muka pintu, tidak teringinkah kita untuk kenal siapa pengirimnya? Tidak mahukah kita mengucapkan terima kasih kepadanya?


Jika kita bertuah memiliki ibu bapa yang penyayang, isteri yang baik hati, suami yang luhur budi, anak-anak penyejuk mata dan hati, tidak teringinkah kita untuk mengetahui siapa Pengirim semua itu kepada kehidupan ini?

LUPA 1


Di samping mengingati kebaikan orang kepada kita, lupa-lupakanlah kebaikan yang pernah kita lakukan kepada sesiapa. Jangan diungkit-ungkit, jangan disebut-sebut. Apatah lagi dengan tujuan mahu menyakiti.

“Hmm, kalau tidak kerana aku, tak berkubah masjid ini!” kata si sombong.

“Kan dulu aku pernah tolong engkau. Sekarang tibalah giliran untuk engkau menolong aku”, ungkit si dia.


Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. (Al-Baqarah: 264)

Dan jangan sekali-kali diungkit ibadah kita kepada-Nya.


Segala-galanya terlalu halus, remeh dan kecil, jika dibandingkan dengan mana-mana nikmat yang pernah dikurniakan-Nya kepada diri ini.

INGAT 2

Setelah bercakap tentang kebaikan, ada seperkara yang perlu diingat selalu.


Ingat-ingatlah keburukan dan kesalahan yang pernah kita lakukan kepada manusia. Kenang selalu kesilapan kita pada tutur kata dan tingkah laku, jangan mudah dipadam dan dibiarkan pergi tanpa ada pelajaran yang diambil darinya.

Kenangkan ia, ingatkan selalu.

Bukan untuk menyeksa diri, tetapi agar berhati-hati.


Dalam banyak-banyak keburukan yang pernah kita lakukan kepada sesiapa, dosa dan kejahatan kita terhadap Allah itulah yang paling melata, setiap detik dan masa.

Istighfar selalu… kenang-kenangkan salah kita kepada Dia.


Sesungguhnya dosa yang paling merbahaya ialah apabila tiada rasa berdosa. Lupa pada segala jahat kita kepada-Nya, dek satu ujian yang ditimpakan-Nya ke atas kita.


Ingat-ingatlah kekurangan diri ini, kesilapan dan kesalahan yang pernah dilakukan selama ini, bukan untuk menyeksa diri, tetapi agar berhati-hati.

LUPA 2

Manakala keburukan dan kesalahan orang kepada kita, lupa-lupakanlah ia.


Manusia yang paling tidak bahagia ialah manusia yang gagal memaafkan kesalahan orang terhadapnya. Berdendam siang dan malam, memikul beban sepanjang masa.


Orang yang dimarahi sudah pun menyambung hidup gembira hati, kita yang gagal memaafkan dia, terus terseksa mengheret dirinya ke dalam diri, ke sudut mana sekali pun kita pergi.

Deritanya hidup jika gagal memberi maaf, gagal melupakan salah orang kepada kita.

MENGAPA PERLU MEMBERI MAAF


Mengapa harus kita segera menjadi pemaaf?

Kerana kitalah hamba yang mendambakan maaf dan ampun dari-Nya.


Kita hamba yang tak punya apa, sering berlaku dosa dan kurang pula tunduk taatnya. Maafkanlah manusia, agar Dia maafkan kita.


"Oh Allah, sebelum kulelapkan mata ini, ku maafkan isteriku atas kesilapan dan kekurangan dirinya. Ku maafkan setiap salah dan silap anak-anakku dan ahli keluargaku. Ku maafkan setiap manusia yang berkata buruk di depan dan di belakangku"

Semata-mata kerana aku dambakan ampunan-Mu.


Siapa aku untuk berdendam sesama hamba, kerana al-Muntaqim, hanyalah Engkau, Tuhan Yang Esa lagi Perkasa.

Maafkan aku, hamba yang berdosa.

Moga ada sinar bahagia, di hari muka.




mAmAzArA 
(gambar di atas adelah contoh hambe2 Allah yg mudah tersenyum)

Ahad, 10 Oktober 2010

Sabtu, 9 Oktober 2010

Insan Bergelar Ayah.....

:::Insan Bergelar Ayah:::

by Islam Itu Agamaku on Saturday, October 9, 2010 at 5:32am
Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH? Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu? Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?




Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka.... Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya. Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi. Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu.


Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu... Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu? Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu? Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya".


Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah. Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa. Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan... Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?


Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti. Dan akhirnya.... Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah" Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

sumber: Wolfgang Hakim

||tdak plu mminta izin jika ingin b'kongsi b'sama shabat2 anda..(^^,)||

Isnin, 4 Oktober 2010

31 March 2010...zArA...dilahirkan....

Alhamdulillah..Nur Syarifah Zaahirah selamat dilahirkan...Orang yg paling gembira adalah papanye..Atuk nye dan wan nye. Berat Zara 3.06 kg antara baby yg paling semangat saat itu.Menjadi perhatian ramai doktor dan jururawat disebabkan suarenyer yg sangat lantang...Mama sentiasa ingat saat ini sayang...sentiase segar di ingatan mama...bile adik dipangkuan mama..kalau mama dah tua pun mama  rase seolah baru mcm semalam adik baru dilahirkan....kenangan mama mengeluarkan adik tak mungkin ma lupe sayang....Zaahirah...mama sayang adik....Papa pun sayang....atuk n wan pun sayang...tokwan PD pun sayang kat adek....adik adalah lambang kasih sayang mama pada papa...mama n papa dapat bagi Atuk n wan..cucu..yg sangat comel...Terima Kasih Zara kau warnai hidupku sebagai seorang ibu....Mama Sayanggggggggg sangattttt kat ZaRa.....luv u baby...

Salam Sayang Dari Mama...

Rabu, 29 September 2010

Kisah rumput & orang yg disayangi...

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:
Pelajar: Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?
Cikgu: Oh, awak nak tahu ke? Emmm…baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye…mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.
Pelajar: Baiklah…apa yang saya harus buat?
Cikgu: Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar: Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.
Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Pelajar: Mana rumput yang cikgu suruh petik?
Pelajar: Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.
Cikgu: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.