Mr n Mrs Najib

Mr n  Mrs Najib

Selasa, 12 Oktober 2010

Doa Didik Anak

Doa Didik Anak - Presentation Transcript

  1. دعاءمنديديق أنق DOA Doa pelajar doa
  2. WAKTU YANG BAIK DAN MUSTAJAB UNTUK MENDIDIK ANAK
  3. 1. WAKTU ANAK SEBELUM TIDUR (LEBIH KURANG 10 MINIT SEBELUM TIDUR)
    • Baca Fatihah (1 kali)
    • Baca Ayat Kursi (1 kali)
    • Baca Surah al-Insyirah (1 kali)
    • Baca Surah Toha 1-5 (1 kali) ayat
    • Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar
    • rajin solat dan lain-lain.
    2. WAKTU ANAK SEDANG TIDUR (Baca ayat-ayat di atas kemudian buat seperti di atas.)
  4. 3. WAKTU ANAK BANGUN TIDUR 4. WAKTU ANAK SELEPAS MANDI 5. WAKTU ANAK SELEPAS SOLAT 6. WAKTU ANAK SELEPAS MEMBACA AL-QURAN ** Kalau anak yang berjauhan seperti tinggal di asrama. a) Baca ayat-ayat di atas kemudian bayangkan wajah anak sebaik-baiknya di waktu anak sedang tidur. b) Bacalah doa untuk anak dan berilah nasihat dari jauh Insya Allah sampai. c) Sebaik-baiknya selepas solat tahjud, hajat dan taubat. 7. WAKTU ANAK SELEPAS RIYADAH
  5. *** ANAK YANG TIDAK BALIK KE RUMAH a) Sedekah fatihah kepada Rasul (1 kali) b) Sedekah Fatihah kepada anak binkan kepada ibu. c) Baca surah Yusuf ayat 4. Apabila sampai ayat (LIS SAJIDIN baca 3 kali) … bayangkan wajah anak seru namanya agar balik ke rumah. d) Sebaik-baik buatlah solat-solat sunat di atas.
  6. 1- Taa Haa. 2- Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. 3- Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah 4- (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. 5- Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy.
  7. 4- (Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku".
  8. Doa Pelembut Hati
      • 1.                        سورة طه 1-7 فد اير .
    • 2.                        سورة الإنشرة فد أوبون 2 7 كالي .
  9. Doa Panduan Mendidik Anak 1. Anak sukar dibentuk dan susah mendengar kata . Firman Allah ; Surah As-Syura ayat 19:
  10. Surah al-Insyirah Kemudian baca surah as-Syura : 19 Tiupkan pada ubun-ubun.
  11. 2. Anak liat untuk solat. Surah Ibrahim : 40 Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.
  12.    3. ANAK BERMASALAH Surah al-Ahqaf : 15 ( Bayangkan muka anak sewaktu membacanya )
  13. Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).
  14. 4. Anak Soleh.  Doa Nabi Ibrahim . Ash-Shafaat:100 Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh

Tiada ulasan: